Verklaring van de symbolen | Artikel bevat lesmateriaal |
| Artikel staat niet in het tijdschrift | Artikel bevat meer materiaal dan het tijdschrift |
Om de volledige artikelen te kunnen inzien, dient u te zijn ingelogd.
Britse scholier redt honderd mensen dankzij aardrijkskundeles maart 2005
‘Mama, we moeten van het strand af! Nu!!’ Het doortastende optreden van de tienjarige Tilly Smith aan het strand betekende de redding van honderd toeristen op het eiland Phuket. Tilly had drie weken eerder les gehad over tsunami’s en wist die kennis direct toe te passen. Aardrijkskunde bleek...
Waarheen met Parkstad Limburg? maart 2005
Zeven jaar geleden verenigden zeven gemeenten in de Oostelijke Mijnstreek (Heerlen, Kerkrade en omgeving) zich in ‘Parkstad Limburg’. Zij wilden hun mijnverleden vergeten en zich een nieuwe identiteit aanmeten, gebruikmakend van hun ‘unieke’ landschappelijke kwaliteiten en ruimtelijke...
Column: Architect Maaskant in perspectief maart 2005
De afgelopen zomer passeerde ik regelmatig het Rotterdamse Zuidplein. Zo’n typisch Nederlands plein, dat maar geen plein wil worden. Al de eerste keer werd mijn oog getrokken door een groot modernistisch gebouw aan de oostzijde. Bij elke volgende passage begon het gebouw me steeds meer te...
Geografie & literatuur: Jules Verne bracht geografie in de huiskamer maart 2005
Op 24 maart is het honderd jaar geleden dat Jules Verne (1828-1905) overleed. Hij leeft voort als ‘de vader van de science fiction’ omdat hij allerlei opmerkelijke voertuigen bedacht waarmee zijn helden de wereld bereisden. De geografie was echter Vernes grote liefde. Hij wilde ‘onderwijs...
Een canon ter bevordering van onze nationale identiteit? maart 2005
Er moet een canon komen van belangrijke gebeurtenissen en personen uit Nederlands verre en nabije verleden. Die canon moet onderwezen worden in de basisvorming, bij het vak geschiedenis. Het leren van die canon zou bijdragen aan versterking van de nationale identiteit van Nederlandse burgers. Met...