Verklaring van de symbolen | Artikel bevat lesmateriaal |
| Artikel staat niet in het tijdschrift | Artikel bevat meer materiaal dan het tijdschrift |
Om de volledige artikelen te kunnen inzien, dient u te zijn ingelogd.
Beleidsadvies belangrijkste werk juni 2013
Het ledenbestand van het KNAG (ongeveer drieduizend) telt een paar honderd ‘in de praktijk’ werkzame geografen. Ongeveer evenveel als er academisch geografen lid zijn, maar veel en veel minder dan het aantal docenten aardrijkskunde. Wie zijn en wat doen die praktijkgeografen? Bestaat er zoiets...
Nieuwe kansen juni 2013
Een kakofonie is het misschien net niet, maar wie geografen vraagt naar hun visie op de toekomst van hun vak krijgt zeer uiteenlopende antwoorden. Hierna volgen enkele bijdragen van degenen die we ernaar vroegen. Ter inleiding een poging tot plaatsbepaling van het KNAG tegenover deze uitbundige...
Een agenda voor de geografie juni 2013
De sociale geografie heeft in ruim honderd jaar enorme veranderingen ondergaan, voor een deel omdat de maatschappij en haar gebruik van de ruimte sterk zijn veranderd, voor een deel omdat het wetenschappelijk denken zelf een evolutie heeft ondergaan. Wat zijn de vooruitzichten voor de toekomst?
Haalt de fysische geografie 2035? juni 2013
Over de inhoud en grenzen van de fysische geografie is altijd veel gedoe geweest. Maar heeft het vakgebied wel een eigen exclusief domein? Welbeschouwd kunnen we heel goed zonder het begrip fysische geografie. Een pleidooi om de oogkleppen af te doen en het schoolvak aardrijkskunde te splitsen.
Waarom weinig aardwetenschappers aardrijkskunde geven juni 2013
Aardwetenschappers willen meer aandacht voor aardkunde in het voortgezet onderwijs, want dat bevordert het geo-ecologisch bewustzijn van onze toekomstige bestuurders. Er is geen schoolvak aardkunde, wel aardrijkskunde met ruimte voor fysische geografie. Fysisch geografen kunnen aardrijkskundeleraar...