ArchiefArtikelenZoeken
01.09.05

Vakdidacticus Leon Vankan over de lerende leraar

Door: Henk Donkers, Faculteit der Managementwetenschappen, Radboud Universiteit Nijmeg

 


Wat kun je hiermee in het aardrijkskundeonderwijs?


Hoe belangrijk is geografische kennis voor een aardrijkskundedocent?


Wat maakt iemand tot een goede docent?


Doel van het vak aardrijkskunde is dat leerlingen een wereldbeeld krijgen. Hoe bereik je dat?


Hoe belangrijk zijn stofomschrijvingen als het vooral gaat om geografische denkvaardigheden?


Je hebt een belangrijke bijdrage geleverd aan het huidige examenprogramma. Waarin zat voor jou de vernieuwing?


Waarom was een domein als Regionale beeldvorming voor jou zo belangrijk?




Jij bent altijd een warm pleitbezorger van het huidige examenprogramma geweest. Toch wordt het nu alweer vervangen door een nieuw programma.


Hoe kun je zulke fouten voorkomen bij de invoering van het nieuwe leerplan in 2007?


Je hebt meegedaan aan de ontwikkeling van zowel het huidige als het nieuwe examenprogramma. Waarin verschilt het nieuwe programma inhoudelijk van het huidige?





Het huidige programma ademt een beetje postmoderne geografie; het nieuwe niet. Betekent dit dat het nieuwe programma meer achterloopt bij de academische geografie dan het huidige?





VOOR LESMATERIAAL: ZIE WWW.GEOGRAFIE.NL



Printversie